RESERVDELAR TILL SLÄP OCH HUSVAGN
GASFJÄDRAR TILL ALLA BEHOV
Svenska
SÖK ARTIKEL
SÖK VIA BILD
SÖK GASFJÄDER
BELYSNING
AXLAR
FRÅGOR & TIPS
OM VALERYD
GARANTI
KONCEPT
KONTAKT
ÅF Login


Visa inkl moms
Registreringsnummer
Bromsid/Originalnr
Benämning
Artikelnummer

NYA ARTIKLAR

Valeryd förnyar och utökar sitt sortiment. Här är listan över nya artiklar:

Nya artiklar


SÖK E-NUMMER

Nu kan du söka E-nummer på hemsidan. Det är ett enkelt sätt att hitta rätt belysning.

Nya E-nummersökningen

 

Axlar - Viktig information

 

Kontrolltips

Testa "inneraxel" genom att placera en mejsel i mellanrummet mellan pendelaxel och axelkropp (se bilden). Knacka därefter ordentligt för att se hur mycket material som finns kvar som bärighet. Motståndet skall kännas stumt och inte ge med sig.

Om det går hål måste omgående åtgärd vidtagas!



Livsviktig information

Mer än 90 procent av alla axlar på släpfordon är tillverkade av ihåliga inneraxlar. Salt, vatten och smuts samlas inuti axelkroppen och angriper axeln från insidan. Detta gör att även galvade axlar rostar inifrån trots att inget "syns" på utsidan. På kort tid "äts" den ihåliga inneraxeln upp. Utan åtgärd får detta allvarliga konsekvenser för Din egen och medtrafikanters säkerhet. Hjulet kan lossa från axeln med okontrollerade följder.




Alla bör vara uppmärksamma på detta men båttrailer- och hästtransportägare bör vara extra uppmärksamma p g a den tunga och höga lasten.



Exempel finns på släpfordon byggda efter -95 som redan har allvarligt angripna axlar med lossnande hjul som följd.



Alla ägare till släpfordon äldre än 10 år (5 år helst) rekommenderas att kontrollera sina axlar noggrant. Se våra kontrolltips och anlita en verkstad för att utföra testen.



Varningssignaler
-Fjädringen är stum.
-Försämrade vägegenskaper. Släpet beter sig "hoppigt" och "ryckigt".
-Synliga rostangrepp vid axel/hjulupphängning, extra svårt att upptäcka vid galvad axel.

Kontrolltips
Testa "inneraxel" genom att placera en mejsel i mellanrummet mellan pendelaxel och axelkropp (se mer under Axeltest/Kontroll). Knacka därefter ordentligt för att se hur mycket material som finns kvar som bärighet. Motståndet skall kännas stumt och inte ge med sig. Om det går hål måste omgående åtgärd vidtagas!
 = Butik med vårt största sortiment = Verkstad